Hoofdstuk 1: ‘Toenemende druk pakketmarkt vraagt om mentaliteitsverandering consument’

 

In de aanloop naar Kerst, bereikt de pakketbezorging de komende dagen een hoogtepunt. Op het  piekmoment worden naar verwachting bijna 2 miljoen pakketten bezorgd. Honderdduizenden online bestellingen lopen vertraging op in deze drukke week. Homerr verwacht dat ongeveer 30% van alle pakketten niet de eerste keer succesvol bezorgd wordt.

 

Pakketbezorging moet op de schop

De toename in het aantal pakketbezorgingen zal naar verwachting verder ontwikkelen de komende jaren. De huidige piek in aantallen pakketten, worden de standaard volumes van de toekomst. Om de grote stroom van pakketten in de toekomst aan te kunnen, moet op een andere manier gekeken worden naar pakketbezorging.

Om pakketbezorging efficiënt en betaalbaar te houden, moet de standaard bezorgwijze aangepast worden. Van alle aangeboden pakketten, kan momenteel 30% niet afgeleverd worden bij de eerste bezorgpoging. Dat zorgt voor vertraging en toenemende kosten. De mentaliteit van de consument moet veranderen. Een pakket dat bij een Buurt- en of ServicePunt afgeleverd wordt, zal de standaard worden. De consument weet dan zeker dat het pakket de volgende dag beschikbaar is om op te halen bij het desbetreffende Buurt– en of ServicePunt . Wil de consument het alsnog aan huis laten bezorgen, dan is dit mogelijk voor een kleine extra vergoeding is onze verwachting.

Aldus Juriaan Matthijssen en Mark-Jan Pieterse de oprichters van Homerr.

 

2.000 Homerr Buurt- en Servicepunten

Homerr biedt samen met welwillende buurtgenoten een sociale en duurzame oplossing. Buurtgenoten stellen zich beschikbaar als ophaalpunt, waardoor consumenten hun bestelling gemakkelijk en tijdig op kunnen halen in de buurt.

Inmiddels is de mijlpaal van 2.000 Service- en Buurtpunten bereikt. De Homerr Service- en Buurtpunten zijn verspreid over Nederland en aangesloten bij verschillende pakketbezorgers zoals DPD, UPS en DHL. Via deze weg creëert Homerr een snelle, sociale en milieuvriendelijke manier van pakketbezorging. De consument heeft de mogelijkheid om, buiten reguliere openingstijden en via het Homerr netwerk het pakket in ontvangst te nemen bij een Homerr Service- of Buurtpunt nabij. Voor de consument betekent dit voornamelijk: een betrouwbaar bezorgpunt, altijd om de hoek en meer zekerheid in het tijdig ontvangen van pakketten.

 

 Homerr is het grootste sociale pakkettennetwerk in Nederland. Homerr gelooft dat online shoppen nog leuker, makkelijker en ‘schoner’ kan. Dit doen zij door het creëren en faciliteren van een sociaal logistiek netwerk, waarmee de problematiek van de pakketbezorging wordt opgelost. Gemak, controle, efficiëntie en verminderde CO2 uitstoot zijn belangrijke drijfveren geweest voor de oprichting. Homerr is opgericht door Juriaan Matthijssen en Mark-Jan Pieterse. Zowel het Homerr netwerk als Homerr groeit snel. Particulieren en (lokale) retailers, aangesloten bij het Homerr netwerk, kunnen door middel van een app aangeven dat ze bereid zijn om tegen een kleine vergoeding pakketjes te ontvangen voor buurtgenoten. Daarmee heeft Homerr het grootste buren-afhaal-netwerk van Europa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *