Hoofdstuk 2: De Waardeketen 2020 op basis van de waardecreatie (r)evolutie #e-commerce #HECOM

 

In de periode van 1950 tot ongeveer 2000 werd er meer en meer naar de wensen van de consumenten (de Sell-side) gekeken om op basis van innovatie de klant van dienst te blijven zijn met een verrassend product- en dienstenaanbod. Sinds 2000 – en de opkomst van de databasemarketing om klanten beter van dienst te zijn op basis van klantgegevens en machine learning – wordt er steeds meer met de consument vermarkt, deze periode kenmerkt zich als Marketing with (the consumer). Waardecreatie vindt steeds meer plaats op persoonlijk niveau en de individuele behoefte van de consument staat meer dan ooit centraal.

De traditionele voordelen van E-commerce management

Als we kijken naar de traditionele rol van de E-commerce manager is is deze sowieso verantwoordelijk voor de verkoop en kosten gerealiseerd met de afwogen mix van E-commerce kanalen aan de Buy- en Sell-side Daarbij ook het functioneren van het E-commerceteam met inkoopspecialisten, marketeers, servicemedewerkers, content- en productmanagement, voorraadbeheerders en dataspecialisten.

Waardeketen 2020

In het Handboek E-Commerce een focus op de Waardeketen 2020, een upgraded versie van het traditionele model uit 1985 upgraded in een moderne benadering dat
tot concurrentievoordeel moet leiden in een veranderde markt waarbij E-commerce steeds bepalende wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *