Hoofdstuk 1 Handboek E-commerce EXPERTCASE met auteur, spreker en futurist Drs. Wijnand Jongen, CEO van Thuiswinkel.org

Wijnand Jongen (1959) is auteur, internationaal keynote speaker en futurist op het gebied van retail en e-commerce. Hij is de auteur van het boek Het einde van online winkelen. Het boek – onder andere ook uitgegeven in de VS, China en Italië -, is verkozen tot een van beste marketing- en managementboeken van 2017. Jongen is de CEO en oprichter van het bekende Thuiswinkel.org en co-founder van Ecommerce Europe en voorzitter van de Executive Committee of Ecommerce Europe.

Hoe heeft u E-commerce zien veranderen in de loop van de jaren?

E-commerce heeft zich in 20 jaar exponentieel ontwikkeld. Waar iedereen sceptisch keek naar E-commerce als nieuwe tak van sport binnen de retail, is het voor iedereen nu duidelijk dat het online winkelen niet meer weg te denken is in het retail-landschap. De houding richting het online winkelen – en het vertrouwen in de online betalingssystemen – hebben er voor gezorgd dat E-commerce volledig is geïntegreerd in de Nederlandse samenleving.

Welke betekenis heeft Thuiswinkel.org voor de Nederlandse retail?

Thuiswinkel.org is de belangenvereniging van zo’n 2500 (web)winkels die hun producten en diensten via digitale kanalen verkopen aan Nederlandse consumenten. Sinds de oprichting in 2000 heeft Thuiswinkel.org in belangrijke mate bijgedragen aan het vertrouwen van consumenten in het online winkelen.

Lees verder in het Handboek E-commerce!

Hoofdstuk 2 EXPERTCASE Interview met Alex Bloemendal (Wehkamp.nl, Thomas Cook, bol.com, Euroflorist)

Alex Bloemendal is binnen “online” en “retail” werkzaam geweest voor diverse merken, zoals bol.com, Wehkamp.nl, Bijenkorf, HP, Heineken, Sony, Thomas Cook/Neckermann, Cheaptickets.nl en Euroflorist. Bloemendal is gefocust op electronic retail waarbij deelgebieden – als conversie, marketing, internet development, data, innovatie en organisatie – sterk aan bod komen en gelooft in een zogenoemde end-to-end customer experience. Alex heeft binnen zijn professie prijzen gewonnen, zoals de Usability Award, Mobile Innovation Award en samen met zijn collega’s Thuiswinkel Awards voor zowel bol.com als Neckermann. Vanuit deze achtergrond deelt hij praktische learnings in hoe een organisatie online succesvol kan zijn. Daarnaast is hij spreker op diverse (inter-)nationale E-commerce congressen en doceert hij.

Wat is jouw interpretatie van moderne E-commerce en E-business?
“De basis is de customer journey met daarin een transactiemoment.”

 

Lees verder in het Handboek E-commerce!

Hoofdstuk 1 E-business versus E-commerce

De nadruk nadruk ligt bij E-commerce op de zogenoemde Buy-side (en E-procurement) en de Sell-side. E-business draait om alle transacties en processen in de organisatie die e-commerce mogelijk maakt. Expert Max Herold (bron: managementissues.com) omschrijft Ee-business management als de verbetering van het presteren van een organisatie door toepassing van connectivity: 

Toepassing van nieuwe technologiën in de waardeketen om transparantie te verkrijgen. De nieuwe en soms virtuele verbindingen van waardeketens tussen bedrijven en bedrijfstakken en tussen bedrijven en consumenten.

Hoofdstuk 6 #1601 E-commerce plannen maken #cases #voorbeelden

 

Inrichting van een concurrerende e-commerce keten en meer voorbeelden van E-commerce plannen die niet alleen de tactische E-commerce mix, maar ook de E-business omgeving meepakken in de strategie en/of transitie, zoals het model van Chaffey toont: 

 

Afbeeldingsresultaat voor chaffey e commerce strategy steps

 

Diverse voorbeelden, cases en inspiratie uit onder andere Nederland en België voor een E-commerce Strategie Plan:

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2: De Waardeketen 2020 op basis van de waardecreatie (r)evolutie #e-commerce #HECOM

 

In de periode van 1950 tot ongeveer 2000 werd er meer en meer naar de wensen van de consumenten (de Sell-side) gekeken om op basis van innovatie de klant van dienst te blijven zijn met een verrassend product- en dienstenaanbod. Sinds 2000 – en de opkomst van de databasemarketing om klanten beter van dienst te zijn op basis van klantgegevens en machine learning – wordt er steeds meer met de consument vermarkt, deze periode kenmerkt zich als Marketing with (the consumer). Waardecreatie vindt steeds meer plaats op persoonlijk niveau en de individuele behoefte van de consument staat meer dan ooit centraal.

De traditionele voordelen van E-commerce management

Als we kijken naar de traditionele rol van de E-commerce manager is is deze sowieso verantwoordelijk voor de verkoop en kosten gerealiseerd met de afwogen mix van E-commerce kanalen aan de Buy- en Sell-side Daarbij ook het functioneren van het E-commerceteam met inkoopspecialisten, marketeers, servicemedewerkers, content- en productmanagement, voorraadbeheerders en dataspecialisten.

Waardeketen 2020

In het Handboek E-Commerce een focus op de Waardeketen 2020, een upgraded versie van het traditionele model uit 1985 upgraded in een moderne benadering dat
tot concurrentievoordeel moet leiden in een veranderde markt waarbij E-commerce steeds bepalende wordt.

Hoofdstuk 1: ‘Toenemende druk pakketmarkt vraagt om mentaliteitsverandering consument’

 

In de aanloop naar Kerst, bereikt de pakketbezorging de komende dagen een hoogtepunt. Op het  piekmoment worden naar verwachting bijna 2 miljoen pakketten bezorgd. Honderdduizenden online bestellingen lopen vertraging op in deze drukke week. Homerr verwacht dat ongeveer 30% van alle pakketten niet de eerste keer succesvol bezorgd wordt.

 

Continue reading

Hoofdstuk 1: ‘Digitale ervaring essentieel; kloof tussen strategieën en digitale performance’

 

99 procent ziet inzicht in digitale ervaring als essentieel om deze succesvol te beheren; moderne infrastructuur is volgens 98 procent belangrijk voor verbetering van digitale performance. Dit blijkt uit de resultaten van de Riverbed Digital Performance Global Survey 2018. Daaruit blijkt dat bijna alle beslissingsbevoegden binnen bedrijven vinden dat digitale performance essentieel is voor de businessperformance. Nog eens 98 procent van hen is het eens (van wie 55 procent zeer eens) met de stelling dat digitaal – waaronder het leveren van digitale diensten en applicaties – essentieel is voor de toekomst van hun bedrijf. Echter, 95 procent van dezelfde beslissingsbevoegden geeft aan dat grote drempels – zoals budgetbeperkingen, legacy-netwerken en gebrek aan inzicht – hen belemmeren in het doorontwikkelen van digitale strategieën en het bieden van de performance en customer experience die tegenwoordig nodig zijn.

Het onderzoek

Aan het wereldwijde onderzoek deden duizend beslissingsbevoegden mee van bedrijven in negen landen met een omzet van 500 miljoen dollar of meer. Daaruit blijkt ook dat, hoewel digitale diensten en applicaties essentieel zijn voor toekomstig bedrijfssucces, tachtig procent van de respondenten toch ten minste een aantal keer per maand te maken heeft met storingen in digitale diensten en applicaties.   Continue reading