Cijfers: Online consumentenbestedingen groeien in Q3 2021 met 4% naar € 5,7 miljard

Infographic Q3 2020

Na de sterke stijging in het tweede kwartaal van 2020 zijn de online consumentenbestedingen en online aankopen ook in het derde kwartaal gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei was met respectievelijk 4% (naar € 5,7 miljard) en 23% (naar 75,9 miljoen) in beide gevallen wel wat gematigder dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Net als in de eerste twee kwartalen van dit jaar is deze stijging volledig toe te schrijven aan de groei van de online bestedingen en het aantal online aankopen van producten (respectievelijk +36% en +34%). Op het gebied van diensten is er nog altijd een sterke afname te zien. De daling van de online uitgaven aan diensten ligt nog steeds op hetzelfde niveau als in Q2 2020: -48% (Q2: -45%), maar de daling van het aantal aankopen binnen diensten is iets kleiner geworden: -25% versus -35% in het tweede kwartaal.

Nog steeds rode cijfers binnen dienstensector

“Het derde kwartaal laat eenzelfde ontwikkeling zien als het tweede kwartaal, maar de versoepelingen van de overheidsmaatregelen gedurende de zomer zijn hier ook in terug te zien”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De groei van de online bestedingen aan en aankopen van producten was nog steeds hoog, maar er werd ook weer meer in de fysieke winkelstraat gekocht. Daarnaast zorgden de voorzichtige versoepelingen binnen de reis- en vrijetijdsbranches ervoor dat de daling in het aantal aankopen hierbinnen enigszins werd afgeremd. Niet genoeg voor positieve cijfers, want door de coronacrisis gingen minder mensen op vakantie en besteedden degenen die gingen meestal ook nog minder aan hun trip. Zij kozen bijvoorbeeld door de omstandigheden voor goedkopere vakanties.”

Net als in het vorige kwartaal laten de sectoren Tickets voor Attracties en Evenementen, Losse Vliegtickets en Pakketreizen rode cijfers zien. Zo laten de online uitgaven aan pakketreizen een daling van 77% zien ten opzichte van het derde kwartaal in 2019 en die aan losse vliegtickets en accommodaties een min van 41%.

Meer online kopers

Aan de andere kant laten de producten wederom sterke groeicijfers zien. Net als in het tweede kwartaal is er een ongekende groei in de online uitgaven toebedeeld aan Home & Living (+106%), Food/Nearfood (+61%) en Sport & Recreatie (+51%). Binnen deze categorieën is de online penetratie soms verdubbeld, wat betekent dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. In totaal zijn er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ongeveer 760.000 nieuwe e-shoppers bijgekomen, een groei van 7%. Corona heeft hier een groot aandeel in gehad, want in het derde kwartaal van 2019 was het aantal online kopers zo goed als gelijk gebleven ten opzichte een jaar daarvoor.

Bijna helft e-shoppers kocht via smartphone, iDEAL groeit weer

Ongeveer de helft (45%) van de online kopers heeft iets via een smartphone gekocht in het derde kwartaal van 2020. Hiermee is dit aantal flink toegenomen, want vorig jaar was dit in dezelfde periode nog 38%.

Het aandeel van iDEAL als betaalwijze van de online aankopen is opnieuw gestegen (van 61% in Q3 2019 naar 69% in Q3 2020). Daarnaast is het interessant om te zien dat iDEAL ook de populairste betaalmethode is voor cross-border bestedingen. Dit komt mogelijk omdat populaire buitenlandse partijen als AliExpress en Amazon deze methode ook aanbieden.

 

Bron: Thuiswinkel.org 2020/2021

Cijfers hoofdstuk 1: ‘Nederlandse online consumentenbestedingen stijgen met 12% naar 6,36 miljard euro’

De uitbraak van COVID-19 heeft zoals verwacht in het tweede kwartaal van 2020 een grotere impact op de e-commercesector gehad dan in de eerste drie maanden. De online bestedingen aan diensten, zoals reizen en tickets, kenden een nog sterkere daling (-45% ten opzichte van Q2 2019), maar deze werden door de groei in online uitgaven aan producten (+52%) ruimschoots gecompenseerd. De totale online consumentenbestedingen stegen daardoor met 12% naar € 6,36 miljard en in het eerste half jaar van 2020 met 4% naar € 12,40 miljard. Dit blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Het totale aantal online aankopen is door toedoen van corona ook sterk gegroeid: met +36% in het tweede kwartaal en met +22% in het eerste half jaar. Net als bij de online bestedingen, zien we ook hier een tegengesteld beeld tussen producten en diensten. Waar er in het tweede kwartaal 35% minder online aankopen in bijvoorbeeld vliegtickets, accommodaties en pakketreizen zijn gedaan in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zijn de aankopen in de verschillende productcategorieën gemiddeld met 52% gestegen. Bekeken over het eerste half jaar daalde het aantal aankopen in diensten met 32% en steeg het aantal productaankopen met 34%.

Door de gedeeltelijke lockdown eerder dit jaar is het aantal online kopers toegenomen. De cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor laten dit ook zien: in het tweede kwartaal van 2020 waren er 7% meer e-shoppers dan een jaar geleden (van 11,7 miljoen naar 12,5 miljoen).

De afgelopen maanden hebben laten zien dat e-commerce een vitale rol speelt in de Nederlandse economie.

Dit zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en tevens met case aanwezig in bestseller Handboek E-commerce: “Veel mensen moesten thuis blijven en richtten zich tot webwinkels voor hun aankopen, met veel nieuwe online kopers en een hoger besteed bedrag per koper tot gevolg. Dit wordt ook onderbouwd door de groeicijfers van het aantal online aankopen in en de online bestedingen aan producten, en daarmee door het gestegen aandeel van online in de totale detailhandel.[1] Dit komt in het eerste halfjaar van 2020 op 12,3% te liggen, wat een stijging is van 2,2 procentpunt vergeleken met vorig jaar.”

Sterke daling dienstensector, Food/Nearfood grootste productcategorie

Zowel de online bestedingen als de online aankopen zijn in de reis- en vrijetijdssector verder gekelderd. De opgelegde restricties tegen de verspreiding van het coronavirus zorgden voor een lager aantal online kopers voor bijvoorbeeld vliegtickets, pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen. Zo daalden de online uitgaven aan pakketreizen met 81% en die aan losse vliegtickets en accommodaties met 24% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2019. Daartegenover laten de productcategorieën een groei zien in zowel de online uitgaven als de online aankopen in het tweede kwartaal. De grootste groeipercentages (zie grafiek) in de online uitgaven zijn te zien binnen DIY/Garden (+121%), Home & Living (+105%) en Sport & Recreatie (+85%). In deze categorieën is de online penetratie ook (bijna) verdubbeld, wat inhoudt dat er veel meer Nederlanders hierbinnen online zijn gaan kopen.

Een andere productcategorie die een flinke vlucht heeft genomen, is Food/Nearfood. Nederlanders zijn, onder meer vanwege corona, weer meer boodschappen via internet gaan bestellen. In het tweede kwartaal vonden er bijna 12.000 online aankopen plaats in deze categorie, wat een stijging betekent van 57% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal bedroegen de consumentenbestedingen aan online boodschappen € 704 miljoen (+69%). “Hiermee gaat Food/Nearfood de categorie Kleding (€ 646 miljoen) voorbij als de productcategorie waarin in het tweede kwartaal online het meeste werd besteed”, vertelt Wijnand Jongen. “Daarnaast groeide het aandeel van online binnen de totale bestedingen aan Food/Nearfood-producten van 4% naar 6% in deze periode.”

 


Groei smartphones en iDEAL zet door

Op het gebied van de apparaten die worden gebruikt voor de online aankoop van producten of diensten, zien we dat de opmars van smartphones zich wederom heeft voortgezet. Waar vorig jaar in het tweede kwartaal 37% van de online kopers hun mobiele telefoon gebruikte voor een aankoop, was dat dit jaar 43%.

De corona-uitbraak heeft ook impact op de gebruikte online betaalmiddelen. Aangezien de online bestedingen in producten zijn toegenomen en die in diensten zijn afgenomen, hebben producten een groter aandeel gekregen in de totale online bestedingen. Dit zorgt ervoor dat het aandeel van iDEAL – dat vooral populair is bij de aankoop van producten – ook is toegenomen: van 61% in het tweede kwartaal van 2019 naar 68% dit jaar.

#lijstje Google Trends 2020 overzicht: hier googelde Nederland massaal naar

Google I/O 2020

Het is eind 2020 en ook tijdens een coronaperiode duiken de lijstje op. Op het moment dat Nederland van 31 december op 1 januari het nieuwe jaar inluidde, hadden nog niet veel mensen kunnen bedenken hoe anders 2020 zou worden. Toch begint deze 2020-lijst met niets minder dan het coronavirus. Al bestond 2020 uit meer dan dat. Wat waren dit jaar de algemene hoogte- en dieptepunten waarnaar we massaal zochten op internet? Pricewise maake wederom een overzicht van de populairste zoekopdrachten op basis van Google Trends. 

Januari

  1. Coronavirus
  2. Kobe Bryant
  3. Aart Staartjes

Februari

  1. Storm Ciara, Dennis en Ellen
  2. Schrikkeldag
  3. Desinfecterende handgel

Maart

  1. Persconferentie
  2. Scholen dicht
  3. Coronakaart Nederland

April

  1. Koningsdag thuis
  2. Thank you coronavirus-helpers
  3. Kim Jong-un

Mei

  1. Resveratrol
  2. George Floyd
  3. SpaceX

Juni

  1. Marc de Hond
  2. Marsha P. Johnson
  3. Local Guide program

Juli

  1. Naya Rivera
  2. Lara van Ruijven
  3. Kanye West

Augustus

  1. Beiroet
  2. Chadwick Boseman
  3. Bas van Wijk

September

  1. Famke Louise
  2. WRTS
  3. Prinsjesdag 2020

Oktober

  1. Emily in Paris
  2. Fred van Leer video
  3. Ernst Daniel Smid

November

  1. Elections 2020
  2. Black Friday-deals
  3. Sinterklaasjournaal

December (tot aan dit overzicht)

  1. Elliot Page
  2. Spotify Wrapped 2020
  3. Trier

*Dit overzicht is tot stand gekomen op basis van data uit Google Trends. In Nederland van 1 januari tot 9 november 2020. Hierbij werd gekeken naar de snelste stijgers, op onderwerpen en zoekopdrachten.  

 

 

Hoofdstuk 1: Experience of Work: ‘Technologische stimulans voor betrokkenheid en productiviteit’ #onderzoek

Afbeeldingsresultaat voor work pixabay

Meer dan het salaris, de arbeidsvoorwaarden en het carrièreperspectief, is bij de strijd om talenten de mogelijkheid om makkelijk en flexibel te werken van doorslaggevend belang. Technologie speelt een cruciale rol bij het voldoen aan de verwachtingen van nieuwe en huidige medewerkers. Dat blijkt uit het onderzoek The Experience of Work: The Role of Technology in Productivity and Engagement, dat werd uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit (EIU) en is ondersteund door Citrix. Organisaties die technologie inzetten om werkmodellen te vernieuwen en medewerkers de instrumenten geven om hun werk efficiënter en zinvoller te maken, blijken beter in staat de juiste mensen aan te trekken, kunnen hen betrokken en productief houden en verbeteren hun eigen bedrijfsresultaten.

Lees verder

Cijfers NOM Kids Monitor 2020: ‘Tv, verschillende media en TikTok op 1’

Tiktok Foto's - Download gratis afbeeldingen - Pixabay

De NOM Kids Monitor 2020 toont het mediagedrag in brede zin van kinderen in kaart gebracht. Dat gaat om alle media: internet en social media, gamen, televisie kijken, tijdschriften en boeken lezen en bioscoopbezoek. Ook het gebruik van digitale apparaten en tal van interesses en activiteiten van kinderen zijn onderzocht.

Dit multi-cliënt onderzoek is in het najaar van 2020 uitgevoerd door GfK, onder ruim 1000 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. De Stichting NOM is verantwoordelijk voor de technische begeleiding.

Media

Kinderen maken gebruik van tal van media naast elkaar. Het gebruik is relatief stabiel in vergelijking met drie jaar geleden. Veel kinderen lezen voor hun plezier een boek (84%) of een tijdschrift (61%) en een vijfde (20%) van de kinderen leest wel eens een krant. Bijna alle kinderen (95%) kijken wel eens televisie; ze zeggen wel minder vaak naar televisie te kijken.

Opmerkelijk

De meeste kinderen gaan ook wel eens naar de bioscoop (83%). Opmerkelijk is de toename van kinderen die zeggen naar vlogs te kijken: 77% (een stijging van18% in vergelijking met 3 jaar geleden) zegt dat vaak of af en toe te doen. Podcasts, worden door 19% van de kinderen beluisterd. Naast veelvuldig mediagebuik blijven kinderen vooral veel buiten en binnen spelen (98% resp. 93%). Ook gezelschapsspelletjes en puzzelen blijven enorm populair, 95% van kinderen doet dat vaak of af en toe.

 

Tv meest bekeken en TikTok op 1

Van alle apparaten en devices wordt televisie nog steeds het meest gebruikt (95%). Tablet en smartphone staan op de tweede plaats (beide 85%), waarbij tablet meer door iets jongere kinderen wordt gebruikt en smartphone meer door iets oudere kinderen. Op televisie kijken ze vooral naar Netflix (68%) en uitgesteld naar tv-programma’s (60%). Op smartphone kijkt men filmpjes of maakt men zelf filmpjes en foto’s. De pc/laptop wordt nog steeds het meest gebruikt voor school.

Bij de sociale media is TikTok met stip op nummer 1 gekomen met 49% bereik onder 6-12 jarigen. Alle andere social media zijn gegroeid, behalve Facebook waarvan het gebruik hetzelfde is als drie jaar geleden (20%). Alle social media – behalve Facebook en Twitter – worden meer door meisjes dan door jongens gebruikt. Een meerderheid van kinderen (79%) zegt thuis afspraken te hebben over het gebruik van online activiteiten, vooral over het kijken naar filmpjes en spelen van games.

Video-interview Patrick Petersen over de LikeabilityPiramide en creatie van engaging content

Tijdens de periode van COVID-19 is branded content populairder dan ooit geworden. Het is vitaal voor de inzet van Channels binnen de e-commercemix. 

Influencer marketing lijkt nu volledig professioneel en volwassen geworden te zijn. Digitale advertising heeft het zwaar maar daar staan meer en veel online bestedingen tegenover. Contentmarketing lijkt wederom aan een stille revolutie te zijn begonnen, alleen moet het nu meer dan ooit emotie en menselijke eigenschappen bevatten.

Wat engaging content van gewone content en content marketing onderscheid, is de emotie. “Engaging content moet gevoelens losmaken en relatiebestendig zijn.” Dat betekent dat de content persoonlijk moet zijn. Je moet een relatie aangaan met je doelgroep.”

 

Lees verder

Online marketing of E-commerce plan? Templates SWOT-analyse en ConfrontatieMatrix

Het Handboek E-commerce bouwt op tot een plan op gebied van e-commerce en e-business. Daarbij is de SWOT-analyse wederom een handig middel net als de opzet van een ConfrontatieMatrix op basis van de SWOT.

 

SWOT-analyse maken? Volg de 3 stappen | Marketingscriptie.nl

40 Powerful SWOT Analysis Templates & Examples

 

SWOT Analysis Templates | Editable Templates for PowerPoint, Word Etc

De ConfrontatieMatrix

De confrontatiematrix is het hart van ieder strategisch plan. Hier komen de markt en onderneming samen.  De SWOT-analyse verzorgt de input voor de matrix, met een overzicht van sterktes en zwaktes binnen de organisatie en een overzicht van kansen en bedreigingen in de markt.

Premium SWOT Analyse Template


De uitkomst van de confrontatiematrix zijn vier verschillende strategieën namelijk:

  • Groeien

    De groeistrategie is gebaseerd op kansen en sterke punten. Dit zijn externe factoren waar de organisatie door haar sterke punten goed op kan inspelen.

  • Verdedigen

    De verdedigingsstrategie is gebaseerd op bedreigingen en sterke punten. Dit zijn externe factoren waartegen de organisatie zich kan verdedigen door haar sterke punten.

  • Verbeteren

    De verbeterstrategie is gebaseerd op kansen en zwakke punten. Dit zijn externe factoren waar de organisatie door haar zwakke punten zich op kan verbeteren.

  • Terugtrekken

    De terugtrek / veranderen strategie is gebaseerd op bedreigingen en zwakke punten. Dit zijn externe factoren waartegen de organisatie zich moet verdedigen maar door de zwakke punten nu niet in staat is dit te doen. Door te veranderen in de toekomst wel.

Confrontatiematrix

Hieronder enkele voorbeelden van ingevulde CM:

SWOT analysis template examples | Smart Insights

Confrontatiematrix maken? In 4 stappen | Marketingscriptie.nl

Hoofdstuk 1 ‘Reviewplatform juicht het nieuwe wetsvoorstel om de consument nog beter te beschermen toe’

500+ Free Online Shopping & Ecommerce Images - Pixabay

Onafhankelijke vergelijkingssite en reviewplatform Kieskeurig.nl is blij met het wetsvoorstel van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) om de Nederlandse consument nog beter te helpen en te beschermen bij het doen van een online aankoop. Deze wet ondersteunt de rol van echt onafhankelijke vergelijkers.

Als het wetsvoorstel er door heen komt, komt er een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Op Kieskeurig.nl staan duizenden consumentenreviews die handmatig worden gecontroleerd op betrouwbaarheid. “Kieskeurig.nl biedt de consument onafhankelijke, eerlijke en betrouwbare informatie. Dit is de enige manier om de consument ook echt te kunnen helpen bij het doen van een aankoop. Nepreviews zijn daarom ook een doorn in het oog voor ons. Helaas zien we geregeld dat er wordt geprobeerd om valse reviews achter te laten. Ons team van moderators heeft diverse middelen om deze reviews te onderscheppen, zodat deze reviews niet online komen te staan”, aldus Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.nl.

 

Zoekresultaten

Op het platform staan binnen verschillende productgroepen duizenden producten online. In de manier waarop de producten gerangschikt staan, is Kieskeurig.nl naar de bezoeker altijd heel duidelijk. Kuiper: “De populairste producten (waar andere bezoekers het meest op hebben geklikt), staan bovenaan de pagina. Daarnaast kan de bezoeker deze sortering zelf aanpassen op basis van reviewcijfer of prijs.”

Dat er bij webshops verplicht moet worden aangegeven dat er betaalde reclame in de getoonde zoekresultaten staat, juicht ze toe: “Kieskeurig.nl heeft de verplichting om als onafhankelijke vergelijksite altijd eerlijk en open te zijn naar de bezoekers. Wanneer we dit niet doen, tast dit direct onze geloofwaardigheid aan. Daarom is het op Kieskeurig.nl als webshop bijvoorbeeld niet mogelijk om te betalen voor een hogere positie op de pagina waar de productprijzen per webshop worden getoond. Daarnaast geven wij het nu al duidelijk aan als er betaalde reclame tussen de zoekresultaten staat. Het is goed dat webwinkels deze verplichting ook krijgen, zodat de consumenten die wij richting de webwinkels doorsturen ook daar eerlijk en goed worden geholpen.”

Levering en retourneren

Het probleem waar de verantwoordelijkheid ligt bij de levering en het afhandelen van retourzendingen, ziet Kieskeurig.nl regelmatig terugkomen in de reviews. Kuiper:

Het is nog te vaak onduidelijk voor de consument waar hij/zij het product daadwerkelijk koopt. Je ziet bij problemen dan ook dat de consument in sommige gevallen niet wordt geholpen door het platform zelf, maar wordt doorgestuurd naar de daadwerkelijke verkoper van het product.. Dit wekt frustratie op bij de consument, wat weer kan resulteren in een slechte review voor het betreffende platform. De bepaling in het wetsvoorstel die er voor moet zorgen dat dit vooraf duidelijk wordt gemaakt, zou deze frustratie in de meeste gevallen voor de consument weg moeten nemen.