Het Handboek E-commerce bouwt op tot een plan op gebied van e-commerce en e-business. Daarbij is de SWOT-analyse wederom een handig middel net als de opzet van een ConfrontatieMatrix op basis van de SWOT.
De ConfrontatieMatrix
De uitkomst van de confrontatiematrix zijn vier verschillende strategieën namelijk:
-
Groeien
De groeistrategie is gebaseerd op kansen en sterke punten. Dit zijn externe factoren waar de organisatie door haar sterke punten goed op kan inspelen.
-
Verdedigen
De verdedigingsstrategie is gebaseerd op bedreigingen en sterke punten. Dit zijn externe factoren waartegen de organisatie zich kan verdedigen door haar sterke punten.
-
Verbeteren
De verbeterstrategie is gebaseerd op kansen en zwakke punten. Dit zijn externe factoren waar de organisatie door haar zwakke punten zich op kan verbeteren.
-
Terugtrekken
De terugtrek / veranderen strategie is gebaseerd op bedreigingen en zwakke punten. Dit zijn externe factoren waartegen de organisatie zich moet verdedigen maar door de zwakke punten nu niet in staat is dit te doen. Door te veranderen in de toekomst wel.
Hieronder enkele voorbeelden van ingevulde CM: