Een snelle levertijd is tegenwoordig dé manier waarop webshops zichzelf proberen te onderscheiden. Uit recent onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt echter dat gratis verzending voor Nederlanders belangrijker is dan een snelle levering.
Redenen
Redenen voor online shoppers om níet voor een bepaalde webshop te kiezen zijn vaak gerelateerd aan de prijs: (te) hoge verzendkosten is nog altijd de grootste afhaker (70%). Ook extra kosten voor het gebruik van een betaalmethode (47%) en niet gratis kunnen retourneren (44%) zijn veelgenoemde redenen om geen bestelling te doen bij een webshop.
Geen afhaker
Een (te) lange levertijd is in mindere mate een afhaker: voor ruim een kwart (28%) van de online shoppers zou dit een reden zijn om ergens niet te bestellen. Daarnaast geeft twee derde (64%) van de Nederlanders aan bereid te zijn om langer te wachten op een bestelling, als zij daarvoor een lagere prijs betalen. Opvallend hierbij is dat Babyboomers minder geduldig zijn: van hen kiest iets meer dan de helft (55%) ervoor om langer wachten in ruil voor een lagere prijs. Bij de jongere generaties is dit 69%.