
Online aankopen doen via je smartphone is inmiddels net zo normaal als fysiek winkelen, concludeert MasterCard uit een onderzoek in Nederland en andere Europese landen. Zeven op de tien (70%) van de Nederlandse consumenten gebruikt een smartphone om aankopen te doen, en meer dan een kwart (26%) doet dit vaak of zelfs altijd.
Vier op de tien Europeanen doen minstens één keer per week online mobiele aankopen, in Nederland is dit aantal drie op de tien.
Een groot aantal
Er is een groot aantal ‘zware’ mobiele shoppers in Europa: bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland shopt bijna de helft van de mensen eenmaal per week of zelfs vaker mobiel (beide 47%), in heel Europa is dit 39 procent. In totaal is mobiel winkelen goed voor een kwart (24%) van het totale winkelvolume.
Redenen mobiel shoppen
Nederlandse consumenten zien verschillende redenen waarom ze graag winkelen met hun smartphones: in de top drie staan: de snelheid (37%), aankopen doen met één klik (22%), eenvoudigere navigatie (17%) en verbeterde beveiliging (10%).
In het Verenigd Koninkrijk (22%), Ierland (21%), Spanje en Frankrijk (20%) zien consumenten verbeterde veiligheid als een belangrijke drijfveer om mobiel inkopen te doen. Polen (63%), Duitsers (59%) en Zwitsers (56%) lijken de meest efficiënte smart shoppers te zijn, omdat ze de voorkeur geven aan snelheid ten opzichte van andere criteria.