Nu de terrassen per 28 april 2021 weer heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. Bijna één op de tien horecabezoekers vult de formulieren echter niet altijd correct in (9%). Dit en meer blijkt uit een enquête naar privacy bij contactformulieren.
Van de groep bezoekers die de formulieren niet goed invult, laat een groot deel bewust foutieve gegevens achter (63%). Anderen weigeren überhaupt gegevens in te vullen. Vooral mannen tussen 40-49 jaar vullen regelmatig bewust het formulier niet of niet correct in, bijna één op de zes (16,3%).
Datalekken bij contactformulieren
Dat horecabezoekers de gegevens niet of incorrect achterlaten, heeft mogelijk te maken met privacyrisico’s. Bijna één op de twintig Nederlanders is na een bezoek aan de horeca een keer ongewenst gecontacteerd.
Janssen, cybersecurity-analist bij de onderzoeker, ziet dat de contactformulieren veelal niet wenselijk zijn vanuit privacy-oogpunt: “Net als veel Nederlanders kijk ik ontzettend uit naar de opening van de terrassen. Maar gezien bijvoorbeeld het GGD-lek met persoonsgegevens zijn dit soort contactformulieren niet altijd even wenselijk op het gebied van privacy. Er is voorheen veelvuldig misbruik gemaakt van de formulieren en een substantiële groep horecabazoekers vult de lijsten niet goed in.”
Uit onze enquête en een rapport van de Autoriteit Persoonsgegevens blijkt dat afgelopen zomer verschillende Nederlanders na afloop van een horecabezoek een Whatsapp-berichtje met romantische intenties ontvingen van iemand die een telefoonnummer had bemachtigd via een registratieformulier. Dit is uiteraard niet de bedoeling en ondermijnt het vertrouwen in de horeca.
De contactformulieren hebben daadwerkelijk negatieve effecten op bezoekersaantallen. 14,9% van de Nederlanders bezoekt minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten.