Hoofdstuk 1 [Onderzoek] ‘60% Nederlanders zet online aankoop niet door

 

Iets minder dan 30 procent van de Nederlandse consumenten zet een online aankoop altijd door, blijkt uit het Consumer Propensity Rapport. 11 procent van de shoppers daarentegen verlaat de winkelwagen in elk geval de helft van de tijd. 27 procent doet dit soms en 33 procent maar zelden.

Waarom laten we onze online aankopen verstoffen in een digitaal winkelmandje? Voor meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zijn onverwacht hoge verzendkosten de reden. Een andere veelgenoemde reden is dat het product niet meer leverbaar is. 38 procent verlaat de winkelmand en komt niet terug om te checken of het product op een ander moment wel geleverd kan worden. Daarnaast klikt 32 procent van de Nederlanders wel eens een product aan om dit te vergelijken met een andere website. Komt een site minder goed uit de bus, dan blijft het item in de winkelwagen achter.

 

Continue reading

Hoofdstuk 2 en 3 ‘Afval scheiden met gamification, realtime watercontroles plus crowdmanagement op basis van emoties’

Innofest test tijdens de komende editie zeven innovaties binnen de structuren van het showcasefestival, dat januari 2019 plaats vond in Groningen. Dank aan beter afval scheiden dankzij gamification, op diverse plekken in de stad realtime watercontroles en crowdmanagement op basis van emoties. 

Continue reading

Hoofdstuk 2 en 4: Uw retail futureproof? Retail Ranking: ‘Zorg voor betere (digitale) klantbeleving in de winkel!’

Het onderzoek ‘ Retail Ranking’ van retailconsultant Q&A onder 5.000 Nederlandse consumenten blijkt dat steeds meer winkelketens in de gevarenzone komen omdat ze te weinig vernieuwen en klanten onvoldoende aan zich weten te binden. Door meer gebruik te maken van de mogelijkheden die technologie biedt, kunnen retailers de klantbeleving in hun fysieke winkels verhogen en zo zorgen voor verbinding met de klant. Recent onderzoek van Ruckus Networks onder Europese consumenten laat zien dat goede connectiviteit daarbij een belangrijke voorwaarde is.

 

Continue reading

Schrijf een recensie voor het Handboek E-commerce en.. #managementboeknl

 

Kies één van de volgende titels:
1. Eén fan per dag – Hoe overtref je de verwachtingen van klanten? | Jos Burgers
2. Handboek E- commerce | Patrick Petersen
Mail naar communicatie@pvko.nl en wij sturen je het boek kosteloos toe. Jouw recensie verschijnt zowel op Managementboek.nl als op onze website en social media.

 

Handboek E- commerce, E-business 2020, machine learning en meer conversie in de klantreis
door Patrick Petersen

In het ‘Handboek E-commerce’ wordt de lezer – via de noodzakelijke transitie van de E-business-meegenomen in de moderne vormen van doelgerichte E-commerce. In de transitie naar E-commerce 4.0 is niet alleen de Customer Journey Mapping door de wirwar van verkoopkanalen belangrijker dan ooit.

 

Meer info: klik hier!

Michel Schaeffer, oud-marketingdirecteur Bol.com, overleden op 51-jarige leeftijd

 

Michel Schaeffer, voormalig marketingdirecteur van Bol.com, is 21 augustus 2019 op 51-jarige leeftijd overleden. Hij stond veertien jaar lang als marketingdirecteur mee aan het roer van de grootste online winkel van de Benelux Schaeffer staat met een case en interview in het Handboek E-commerce. 

Michel Schaeffer speelde een sleutelrol bij de snelle ontwikkeling van Bol.com en was veertien jaar lang was verantwoordelijk voor de marketing en propositie-ontwikkeling van de online winkel. Onder zijn verantwoordelijkheid werd het aantal productcategorieën snel uitgebreid en ontwikkelde de winkel zich als een verkoopplatform dat ook in Vlaanderen populair werd. In 2015 nam hij afscheid van Bol.com, drie jaar nadat het onderdeel werd van Ahold Delhaize. “Michel Schaeffer was één van de drie musketiers van Bol.com, samen met de visionaire ceo Daniel Ropers en Huub Vermeulen als pragmatische logistiek directeur. Michel Schaeffer was een extreme ‘e-commercant’, die geloofd werd als people manager. Professioneel, maar ook op menselijk vlak, werd Michel enorm geapprecieerd. Het is iemand die erg zal gemist worden”

Dit zegt Pierre-Alexandre Billiet, ceo van Gondola, met wie Michel Schaeffer nauwe banden onderhield.

In 2017 schreef Michel Schaeffer het boek ‘Het geheim van Bol.com’. 

 

Alle betrokkenen veel sterkte toegewenst.

Patrick Petersen 

 

 

 

Simpele, snelle mobiele weergave met eenvoudige search nu live bij Handboek E-commerce

Op veler verzoek is nu een simpele, snelle mobiele weergave met eenvoudige search nu live bij Handboek E-commerce. De search is direct zichtbaar en kan gebruikt worden. Het menu is gelijk aan de desktop (switchen is onderaan mogelijk) en de mobiel site begint direct bij de bijlagen/content bij het boek. Blijf tips en opmerkingen toezenden!