Hoofdstuk 3 Agile Project Management with Kanban | Eric Brechner | Talks at Google

Agile Project Management with Kanban | Eric Brechner | Talks at Google

There’s a way to organize your work, stay focused, avoid mistakes, and be hyper-productive that you can learn in five minutes using sticky notes and markers. It’s been used by Toyota to make cars, by Xbox to build software, and by individuals to maintain sanity. It’s called Kanban, and Eric Brechner, an Xbox development manager, has been using it with multiple teams for the past four years.

#1308, 1308

Hoofdstuk 1 ‘Reviewplatform juicht het nieuwe wetsvoorstel om de consument nog beter te beschermen toe’

500+ Free Online Shopping & Ecommerce Images - Pixabay

Onafhankelijke vergelijkingssite en reviewplatform Kieskeurig.nl is blij met het wetsvoorstel van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) om de Nederlandse consument nog beter te helpen en te beschermen bij het doen van een online aankoop. Deze wet ondersteunt de rol van echt onafhankelijke vergelijkers.

Als het wetsvoorstel er door heen komt, komt er een verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Op Kieskeurig.nl staan duizenden consumentenreviews die handmatig worden gecontroleerd op betrouwbaarheid. “Kieskeurig.nl biedt de consument onafhankelijke, eerlijke en betrouwbare informatie. Dit is de enige manier om de consument ook echt te kunnen helpen bij het doen van een aankoop. Nepreviews zijn daarom ook een doorn in het oog voor ons. Helaas zien we geregeld dat er wordt geprobeerd om valse reviews achter te laten. Ons team van moderators heeft diverse middelen om deze reviews te onderscheppen, zodat deze reviews niet online komen te staan”, aldus Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.nl.

 

Zoekresultaten

Op het platform staan binnen verschillende productgroepen duizenden producten online. In de manier waarop de producten gerangschikt staan, is Kieskeurig.nl naar de bezoeker altijd heel duidelijk. Kuiper: “De populairste producten (waar andere bezoekers het meest op hebben geklikt), staan bovenaan de pagina. Daarnaast kan de bezoeker deze sortering zelf aanpassen op basis van reviewcijfer of prijs.”

Dat er bij webshops verplicht moet worden aangegeven dat er betaalde reclame in de getoonde zoekresultaten staat, juicht ze toe: “Kieskeurig.nl heeft de verplichting om als onafhankelijke vergelijksite altijd eerlijk en open te zijn naar de bezoekers. Wanneer we dit niet doen, tast dit direct onze geloofwaardigheid aan. Daarom is het op Kieskeurig.nl als webshop bijvoorbeeld niet mogelijk om te betalen voor een hogere positie op de pagina waar de productprijzen per webshop worden getoond. Daarnaast geven wij het nu al duidelijk aan als er betaalde reclame tussen de zoekresultaten staat. Het is goed dat webwinkels deze verplichting ook krijgen, zodat de consumenten die wij richting de webwinkels doorsturen ook daar eerlijk en goed worden geholpen.”

Levering en retourneren

Het probleem waar de verantwoordelijkheid ligt bij de levering en het afhandelen van retourzendingen, ziet Kieskeurig.nl regelmatig terugkomen in de reviews. Kuiper:

Het is nog te vaak onduidelijk voor de consument waar hij/zij het product daadwerkelijk koopt. Je ziet bij problemen dan ook dat de consument in sommige gevallen niet wordt geholpen door het platform zelf, maar wordt doorgestuurd naar de daadwerkelijke verkoper van het product.. Dit wekt frustratie op bij de consument, wat weer kan resulteren in een slechte review voor het betreffende platform. De bepaling in het wetsvoorstel die er voor moet zorgen dat dit vooraf duidelijk wordt gemaakt, zou deze frustratie in de meeste gevallen voor de consument weg moeten nemen.

Cijfers: Online consumentenbestedingen groeien in Q3 2021 met 4% naar € 5,7 miljard

Infographic Q3 2020

Na de sterke stijging in het tweede kwartaal van 2020 zijn de online consumentenbestedingen en online aankopen ook in het derde kwartaal gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei was met respectievelijk 4% (naar € 5,7 miljard) en 23% (naar 75,9 miljoen) in beide gevallen wel wat gematigder dan in het tweede kwartaal van dit jaar. Dit blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Net als in de eerste twee kwartalen van dit jaar is deze stijging volledig toe te schrijven aan de groei van de online bestedingen en het aantal online aankopen van producten (respectievelijk +36% en +34%). Op het gebied van diensten is er nog altijd een sterke afname te zien. De daling van de online uitgaven aan diensten ligt nog steeds op hetzelfde niveau als in Q2 2020: -48% (Q2: -45%), maar de daling van het aantal aankopen binnen diensten is iets kleiner geworden: -25% versus -35% in het tweede kwartaal.

Nog steeds rode cijfers binnen dienstensector

“Het derde kwartaal laat eenzelfde ontwikkeling zien als het tweede kwartaal, maar de versoepelingen van de overheidsmaatregelen gedurende de zomer zijn hier ook in terug te zien”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De groei van de online bestedingen aan en aankopen van producten was nog steeds hoog, maar er werd ook weer meer in de fysieke winkelstraat gekocht. Daarnaast zorgden de voorzichtige versoepelingen binnen de reis- en vrijetijdsbranches ervoor dat de daling in het aantal aankopen hierbinnen enigszins werd afgeremd. Niet genoeg voor positieve cijfers, want door de coronacrisis gingen minder mensen op vakantie en besteedden degenen die gingen meestal ook nog minder aan hun trip. Zij kozen bijvoorbeeld door de omstandigheden voor goedkopere vakanties.”

Net als in het vorige kwartaal laten de sectoren Tickets voor Attracties en Evenementen, Losse Vliegtickets en Pakketreizen rode cijfers zien. Zo laten de online uitgaven aan pakketreizen een daling van 77% zien ten opzichte van het derde kwartaal in 2019 en die aan losse vliegtickets en accommodaties een min van 41%.

Meer online kopers

Aan de andere kant laten de producten wederom sterke groeicijfers zien. Net als in het tweede kwartaal is er een ongekende groei in de online uitgaven toebedeeld aan Home & Living (+106%), Food/Nearfood (+61%) en Sport & Recreatie (+51%). Binnen deze categorieën is de online penetratie soms verdubbeld, wat betekent dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. In totaal zijn er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ongeveer 760.000 nieuwe e-shoppers bijgekomen, een groei van 7%. Corona heeft hier een groot aandeel in gehad, want in het derde kwartaal van 2019 was het aantal online kopers zo goed als gelijk gebleven ten opzichte een jaar daarvoor.

Bijna helft e-shoppers kocht via smartphone, iDEAL groeit weer

Ongeveer de helft (45%) van de online kopers heeft iets via een smartphone gekocht in het derde kwartaal van 2020. Hiermee is dit aantal flink toegenomen, want vorig jaar was dit in dezelfde periode nog 38%.

Het aandeel van iDEAL als betaalwijze van de online aankopen is opnieuw gestegen (van 61% in Q3 2019 naar 69% in Q3 2020). Daarnaast is het interessant om te zien dat iDEAL ook de populairste betaalmethode is voor cross-border bestedingen. Dit komt mogelijk omdat populaire buitenlandse partijen als AliExpress en Amazon deze methode ook aanbieden.

 

Bron: Thuiswinkel.org 2020/2021

Hoofdstuk 1: ‘Nederlandse online consumentenbestedingen stijgen met 12% naar ruim 6,3 miljard euro’

De uitbraak van COVID-19 heeft zoals verwacht in het tweede kwartaal van 2020 een grotere impact op de e-commercesector gehad dan in de eerste drie maanden. De online bestedingen aan diensten, zoals reizen en tickets, kenden een nog sterkere daling (-45% ten opzichte van Q2 2019), maar deze werden door de groei in online uitgaven aan producten (+52%) ruimschoots gecompenseerd. De totale online consumentenbestedingen stegen daardoor met 12% naar € 6,36 miljard en in het eerste half jaar van 2020 met 4% naar € 12,40 miljard. Dit blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Het totale aantal online aankopen is door toedoen van corona ook sterk gegroeid: met +36% in het tweede kwartaal en met +22% in het eerste half jaar. Net als bij de online bestedingen, zien we ook hier een tegengesteld beeld tussen producten en diensten. Waar er in het tweede kwartaal 35% minder online aankopen in bijvoorbeeld vliegtickets, accommodaties en pakketreizen zijn gedaan in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zijn de aankopen in de verschillende productcategorieën gemiddeld met 52% gestegen. Bekeken over het eerste half jaar daalde het aantal aankopen in diensten met 32% en steeg het aantal productaankopen met 34%.

 

Lees verder

[ONDERZOEK] ‘Heropening horeca: 1 op 10 bezoekers vult gegevens niet goed in’

Nederland Utrecht Terras - Gratis foto op Pixabay

Nu de terrassen per 28 april 2021 weer heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. Bijna één op de tien horecabezoekers vult de formulieren echter niet altijd correct in (9%). Dit en meer blijkt uit een enquête naar privacy bij contactformulieren.

Van de groep bezoekers die de formulieren niet goed invult, laat een groot deel bewust foutieve gegevens achter (63%). Anderen weigeren überhaupt gegevens in te vullen. Vooral mannen tussen 40-49 jaar vullen regelmatig bewust het formulier niet of niet correct in, bijna één op de zes (16,3%).

Lees verder

[ONDERZOEK] ‘72% Nederlandse marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen’

Marketing Strategie - Gratis foto op Pixabay

Volgens de ‘Mark & Sally’-enquête in opdracht van Freshworks Inc. onder 1.200 sales- en marketingprofessionals, is er bij 72% van alle Nederlandse organisaties sprake van onvoldoende afstemming tussen de twee disciplines. Het is een uitdaging die al tientallen jaren veel verkoop en klantrelaties blokkeert. Waar al jaren wordt gesproken over het belang van klantenondersteuning, de klantervaring en bedrijven die intensief investeren in softwareoplossingen, blijkt er nog altijd sprake te zijn van een forse kloof tussen marketing en sales. Dit weerhoudt bedrijven ervan om een vlekkeloze klantervaring te bieden.

Marketing weet leads te genereren; sales worstelt met de conversie

Een opmerkelijke onderzoeksbevinding is dat marketing en sales in 2020 op verschillende manieren door de pandemie werden getroffen. 46% van alle marketeers maakte melding van een daling van het aantal gegenereerde leads. 58% van alle salesprofessionals zag de omzet dalen. Hieruit valt af te leiden dat de marketingafdeling ondanks de coronacrisis in staat was om leads te genereren, maar dat sales er niet in slaagde om die leads met hetzelfde tempo in klanten te converteren. De conclusie moet luiden dat een gebrekkige afstemming tussen sales en marketing een flinke impact heeft op het bedrijfsresultaat.

Lees verder

SurveyMonkey: AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

 SurveyMonkey, een oplossing voor klantervaring, onderzoek en enquêtefeedback, heeft vandaag twee nieuwe tools aangekondigd: de Brand Tracker en de Industry Tracker. Dit zijn twee nieuwe oplossingen waarmee merken en financiële dienstverleners verschuivingen in marktperceptie doorlopend kunnen volgen en snel kunnen reageren om zo hun groei extra te stimuleren.

Met de oplossingen van SurveyMonkey voor marktonderzoek kunnen zij en financiële experts on-demand gegevens over hun bedrijf verzamelen bij meer dan 144 miljoen respondenten wereldwijd. Brand Tracker en Industry Tracker maken gebruik van robuuste AI en zelflerende systemen, zodat klanten methodologisch verantwoorde trackers gemakkelijk kunnen opstarten, de prestaties van merken en branches kunnen volgen, en onmisbare inzichten kunnen blootleggen. Dit alles gaat sneller en is voordeliger dan traditionele marktonderzoeksbedrijven. Door de technologie te combineren met de kennis van de experts, profiteren gebruikers van een flexibel leveringsmodel en service, die inspeelt op de unieke behoeften van elke organisatie, zonder hoge overheadkosten of tragere prestaties van externe marktonderzoekers.

 

 

Trackers en merken

De Brand Tracker stelt bedrijven in staat om doorlopend de prestaties van hun merk te meten, bijvoorbeeld door gedragstrends en gewoonten van consumenten te volgen in meerdere markten, de effectiviteit van campagnes te beoordelen of analyses van concurrenten uit te voeren. Digitale transformatie, de uitbraak van de pandemie en het veranderende consumentengedrag hebben zakelijke ontwikkelingen zodanig versneld dat traditionele bureaus voor marktonderzoek niet meer dezelfde waarde kunnen leveren als eerst. De nieuwste trackers van maken gebruik van technologie waarmee altijd actuele inzichten worden geleverd, zodat organisaties op markten met veel concurrentie voorop lopen. Door de gebruikte technologie is de Brand Tracker dan ook gemakkelijk te combineren met lopende marktonderzoeken.

Het toonaangevende merk voor schoenen en kleding, Allbirds, vertrouwt op deze oplossing om on-demand actuele enquêtes uit te voeren, voor een fractie van de prijs van hun vorige aanbieder. In plaats van te wachten op kwartaalrapporten van een externe leverancier, gebruikt Allbirds de oplossingen voor marktonderzoek om zelf continu de status van hun merk te volgen op de voor hen belangrijke markten. Hiervoor verzamelt het bedrijf meer dan 14.000 reacties per jaar. Voordat het een nieuwe markt opgaat, voert Allbirds ook studies uit om de merkbekendheid vast te stellen, na te gaan hoe lokale consumenten het merk zien en om te bepalen hoeveel mensen verwachten te betalen voor de producten in diezelfde regio.

Merk

“Merkbekendheid is een cruciaal onderdeel van onze strategie voor onze groei en uitbreiding. Het is ontzettend belangrijk dat we altijd actuele inzichten hebben in de cijfers van de publieke perceptie en marketing, zodat we weten hoe het gesteld is met onze bestaande klanten en zo nieuwe kansen kunnen vinden”, aldus Jen Jammalamadaka, Associate Director, Global Brand Marketing bij Allbirds. “Met de technologie van SurveyMonkey kunnen onze teams inzichten verkrijgen waarmee we snel goed onderbouwde beslissingen nemen die de omzet bevorderen.”

Met de Industry Tracker kunnen kunnen professionals die onderzoek doen naar investeringen en financiën de veranderende marktdynamiek in kaart brengen. Traditionele financiële rapporten en alternatieve data (zoals transactiegegevens) zijn vaak niet van het bedrijf zelf of komen te laat. Als bedrijven snel veranderende voorkeuren van klanten en de dynamiek bij concurrenten in kaart willen brengen, kunnen ze vertrouwen op de flexibele aanpak van de SurveyMonkey Industry Tracker om bedrijfstakken te monitoren en actuele inzichten aan het licht te brengen. Onderzoekers kunnen verschuivingen in de stemming van consumenten en klanten meten. Denk bijvoorbeeld aan schommelingen in lidmaatschappen voor sportscholen en de perceptie ten opzichte van e-commerce tegenover traditionele winkels. Met deze info kunnen ze snel en op elk gewenst moment hun concurrenten evalueren. Met de bedrijfsinzichten die via een Industry Tracker worden verzameld, kunnen financiële onderzoeksprofessionals effectiever beslissingen nemen over strategische investeringen, zodat ze de concurrentie een stap voor zijn.

We zijn razend enthousiast over de lancering. Uit deze twee oplossingen blijkt wel hoe waardevol het is om trage bureaus te vervangen door flexibele technologie die on-demand inzichten levert, zodat bedrijven meteen kunnen reageren en zich snel kunnen aanpassen.

Belangrijke producteigenschappen van zowel de Brand Tracker als de Industry Tracker zijn onder meer:

  • Een longitudinaal onderzoeksplatform: Toegang tot een altijd actief platform voor statistische analyse. Hier kunnen gebruikers gemakkelijk statistieken over merken batch na batch vergelijken en meten wat er wanneer is veranderd en waarom.
  • Op AI gebaseerde inzichten: Gebruikers hoeven niet handmatig honderden filters toe te passen om verborgen inzichten te vinden. Met de door AI aangedreven inzichten zien ze batch na batch statistisch significante veranderingen binnen belangrijke cijfers, zoals de perceptie van de categorie en het merkgebruik. De demografische en gedragssegmenten die het meest zijn verschoven, worden hierbij uitgelicht.
  • Services van experts: team van onderzoeksexperts helpt de trackers aan te passen naar de specifieke behoeften en binnen de branche bewezen methodologieën. Het team staat klaar voor alle gebruikers die hun programma’s wereldwijd willen opschalen of die data grondiger willen verkennen.
  • Consistente gegevens: maakt bij elke batch gebruik van dezelfde bronnen voor gegevenskwaliteit en demografische afstemming. Omdat respondenten uit vorige batches worden uitgesloten, weten gebruikers zeker dat hun resultaten nauwkeurig en representatief zijn.
  • Aangepaste dashboards: Gebruikers kunnen hun dashboards aanpassen met geavanceerde weergaven van gegevens die ze kunnen delen met hun teams en andere belanghebbenden om zo beter beslissingen te nemen binnen de organisatie als geheel. Op de dashboards kunnen gebruikers gegevens combineren uit meerdere markten, de weergaven op maat maken en de opmerkingen personaliseren. Dashboards kunnen worden gedeeld via een met een wachtwoord beveiligde link of worden geëxporteerd in indelingen die geschikt zijn voor presentaties.

De Brand Tracker en Industry Tracker zijn nu beschikbaar als nieuwe flexibele aanwinsten bij de oplossingen van voor marktonderzoek. Beide producten worden in het Engels aangeboden en bieden toegang tot een internationale pool van respondenten. Om een specifieke doelgroep te bereiken, kan er een beroep gedaan worden op onze vertaalservice voor enquêtes met een keuze uit meer dan 250 talen.