E-COMMERCE REPORT 2021: ‘Nederlander kiest ook na pandemie voor webshops’ #opvallend #onderzoek

In het coronajaar 2020  hebben bedrijven en consumenten over de hele wereld de manier waarop ze met elkaar omgaan moeten aanpassen. Online retailers kregen te maken met heel wat uitdagingen en zagen nieuwe kansen als gevolg van veranderend consumentengedrag. Die uitdagingen hebben ook de rol van de logistiek nadrukkelijk onder de aandacht gebracht. UPS nam in januari 2021 een enquête af bij meer dan 10.000 Europese consumenten. Zij werden ondervraagd over de verhoudingen tussen hun online en fysieke aankopen vóór de pandemie, tijdens de lockdowns en naar hun verwachtingen op dit gebied na de pandemie.

 

Lees verder

Hoofdstuk 3 Expert-interview met Michel Schaeffer (bol.com)

4310Expert-interview met wijlen Michel Schaeffer van bol.com:

In Het geheim van bol.com haal je regelmatig aan dat de internationale
ambities van bol.com geremd worden door de reeds aanwezige en wijs
je op de bedreiging van sterke internationale spelers; gaat Nederland
het afleggen tegen de (opkomende) internationale spelers?

“Het vooruitzicht voor bol.com is voorlopig prima. Het ‘vliegwiel’ draait als
nooit tevoren: extra schaal zorgt voor schaalvoordelen, die het mogelijk
maken om weer beter en relevanter te worden. Hierdoor wint bol.com meer
marktaandeel, wat leidt tot meer schaal en dus meer schaalvoordelen. Het
zelfversterkende proces, wat nog eens extra wordt gevoed door de kracht
van het netwerk en het verkopen via het bol.com platform. Hoe groter bol.
com is, hoe aantrekkelijker het is voor externe verkopers. De vele nieuwe
verkopers zorgen op hun beurt voor steeds meer aanbod, lagere prijzen
en een steeds betere dienstverlening. Dit trekt weer nieuwe kopers aan,
die zorgen voor nieuwe schaalvoordelen en extra aantrekkingskracht op
verkopers. Het vliegwiel draait, en het wiel draait bijna als vanzelf steeds
harder. De grens van €2 miljard is inmiddels doorbroken en de groeicijfers
zijn nog steeds enorm. Ik wijs in mijn boek inderdaad ook op de gevaren die
op de loer liggen zoals nieuwe technologieën (voice, artificial intelligence)
en partijen met nóg meer schaal dan bol.com. En dat zijn inderdaad
internationale partijen. Naar mijn idee gaan álle partijen in Nederland
daar last van krijgen. Als eerste de partijen die zelf al bijna te weinig schaal
hebben om in Nederland goed te kunnen concurreren. Te veel partijen
hebben te weinig onderscheidend vermogen om op de lange termijn de
strijd met bol.com, Coolblue of Zalando te kunnen winnen.

 

1308, 1309, #1308

Nederlandse e-commerce laat in 2021 groei online uitgaven zien

De maatregelen rond de COVID-19-uitbraak hebben opnieuw gezorgd voor een flinke boost in de online consumentenbestedingen. Niet alleen waren er in Q1 van dit jaar bijna 1 miljoen nieuwe online kopers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar het gemiddeld besteed bedrag per online koper is ook sterk gestegen. De groei (+ 34%) bij Nederlandse webwinkels is beduidend hoger dan bij internationale webwinkels (+10%). Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In Q1 2021 zijn er 91,6 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 31% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Samen waren deze aankopen goed voor €7,7 miljard (+26% ten opzichte van Q1 2020). Deze stijging, die we in Q4 2020 ook zagen, komt onder andere door de gedeeltelijke lockdown begin dit jaar, waarin niet-essentiële winkels tijdelijk gesloten waren. “Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, dan zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector op ruim 22%1 ligt. Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de 10%”, vertelt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer consumenten dan vorig jaar hun online bestedingen over de grens doen. Maar het is wel opvallend dat ze in totaal minder uitgeven. “Nederlanders kopen iets minder over de grenzen heen. Vorig jaar ging het om € 681 miljoen, dit jaar om € 635 miljoen. Het is dus vooral de Nederlandse markt die profiteert van de online groei, omdat veel buitenlandse aankopen een link met het toerisme hebben”, zegt Marlene ten Ham.

Lees verder

[ONDERZOEK] ‘Motivatie plus productiviteit kenniswerkers valt of staat met hun informatietechnologie’

 

Na een lange coronaperiode van thuiswerken, maakt de zevende editie van het onderzoeksrapport ´The 2021 State of Work´ de balans op. Dát informatietechnologie steeds belangrijker wordt, was al wel duidelijk geworden uit de eerdere onderzoeken. En volgens het onderzoek zijn kenniswerkers nog steeds uiterst betrokken bij hun werk. Maar voor hun werk zijn kenniswerkers nu zó afhankelijk van informatietechnologie, dat de toestand van de IT bij hun werkgever de arbeidsrelatie kan maken of breken, zo luidt misschien wel de belangrijkste conclusie.

Lees verder

Hoofdstuk 3 Agile Project Management with Kanban | Eric Brechner | Talks at Google

Agile Project Management with Kanban | Eric Brechner | Talks at Google

There’s a way to organize your work, stay focused, avoid mistakes, and be hyper-productive that you can learn in five minutes using sticky notes and markers. It’s been used by Toyota to make cars, by Xbox to build software, and by individuals to maintain sanity. It’s called Kanban, and Eric Brechner, an Xbox development manager, has been using it with multiple teams for the past four years.

#1308, 1308

SurveyMonkey: AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

 SurveyMonkey, een oplossing voor klantervaring, onderzoek en enquêtefeedback, heeft vandaag twee nieuwe tools aangekondigd: de Brand Tracker en de Industry Tracker. Dit zijn twee nieuwe oplossingen waarmee merken en financiële dienstverleners verschuivingen in marktperceptie doorlopend kunnen volgen en snel kunnen reageren om zo hun groei extra te stimuleren.

Met de oplossingen van SurveyMonkey voor marktonderzoek kunnen zij en financiële experts on-demand gegevens over hun bedrijf verzamelen bij meer dan 144 miljoen respondenten wereldwijd. Brand Tracker en Industry Tracker maken gebruik van robuuste AI en zelflerende systemen, zodat klanten methodologisch verantwoorde trackers gemakkelijk kunnen opstarten, de prestaties van merken en branches kunnen volgen, en onmisbare inzichten kunnen blootleggen. Dit alles gaat sneller en is voordeliger dan traditionele marktonderzoeksbedrijven. Door de technologie te combineren met de kennis van de experts, profiteren gebruikers van een flexibel leveringsmodel en service, die inspeelt op de unieke behoeften van elke organisatie, zonder hoge overheadkosten of tragere prestaties van externe marktonderzoekers.

 

 

Trackers en merken

De Brand Tracker stelt bedrijven in staat om doorlopend de prestaties van hun merk te meten, bijvoorbeeld door gedragstrends en gewoonten van consumenten te volgen in meerdere markten, de effectiviteit van campagnes te beoordelen of analyses van concurrenten uit te voeren. Digitale transformatie, de uitbraak van de pandemie en het veranderende consumentengedrag hebben zakelijke ontwikkelingen zodanig versneld dat traditionele bureaus voor marktonderzoek niet meer dezelfde waarde kunnen leveren als eerst. De nieuwste trackers van maken gebruik van technologie waarmee altijd actuele inzichten worden geleverd, zodat organisaties op markten met veel concurrentie voorop lopen. Door de gebruikte technologie is de Brand Tracker dan ook gemakkelijk te combineren met lopende marktonderzoeken.

Het toonaangevende merk voor schoenen en kleding, Allbirds, vertrouwt op deze oplossing om on-demand actuele enquêtes uit te voeren, voor een fractie van de prijs van hun vorige aanbieder. In plaats van te wachten op kwartaalrapporten van een externe leverancier, gebruikt Allbirds de oplossingen voor marktonderzoek om zelf continu de status van hun merk te volgen op de voor hen belangrijke markten. Hiervoor verzamelt het bedrijf meer dan 14.000 reacties per jaar. Voordat het een nieuwe markt opgaat, voert Allbirds ook studies uit om de merkbekendheid vast te stellen, na te gaan hoe lokale consumenten het merk zien en om te bepalen hoeveel mensen verwachten te betalen voor de producten in diezelfde regio.

Merk

“Merkbekendheid is een cruciaal onderdeel van onze strategie voor onze groei en uitbreiding. Het is ontzettend belangrijk dat we altijd actuele inzichten hebben in de cijfers van de publieke perceptie en marketing, zodat we weten hoe het gesteld is met onze bestaande klanten en zo nieuwe kansen kunnen vinden”, aldus Jen Jammalamadaka, Associate Director, Global Brand Marketing bij Allbirds. “Met de technologie van SurveyMonkey kunnen onze teams inzichten verkrijgen waarmee we snel goed onderbouwde beslissingen nemen die de omzet bevorderen.”

Met de Industry Tracker kunnen kunnen professionals die onderzoek doen naar investeringen en financiën de veranderende marktdynamiek in kaart brengen. Traditionele financiële rapporten en alternatieve data (zoals transactiegegevens) zijn vaak niet van het bedrijf zelf of komen te laat. Als bedrijven snel veranderende voorkeuren van klanten en de dynamiek bij concurrenten in kaart willen brengen, kunnen ze vertrouwen op de flexibele aanpak van de SurveyMonkey Industry Tracker om bedrijfstakken te monitoren en actuele inzichten aan het licht te brengen. Onderzoekers kunnen verschuivingen in de stemming van consumenten en klanten meten. Denk bijvoorbeeld aan schommelingen in lidmaatschappen voor sportscholen en de perceptie ten opzichte van e-commerce tegenover traditionele winkels. Met deze info kunnen ze snel en op elk gewenst moment hun concurrenten evalueren. Met de bedrijfsinzichten die via een Industry Tracker worden verzameld, kunnen financiële onderzoeksprofessionals effectiever beslissingen nemen over strategische investeringen, zodat ze de concurrentie een stap voor zijn.

We zijn razend enthousiast over de lancering. Uit deze twee oplossingen blijkt wel hoe waardevol het is om trage bureaus te vervangen door flexibele technologie die on-demand inzichten levert, zodat bedrijven meteen kunnen reageren en zich snel kunnen aanpassen.

Belangrijke producteigenschappen van zowel de Brand Tracker als de Industry Tracker zijn onder meer:

  • Een longitudinaal onderzoeksplatform: Toegang tot een altijd actief platform voor statistische analyse. Hier kunnen gebruikers gemakkelijk statistieken over merken batch na batch vergelijken en meten wat er wanneer is veranderd en waarom.
  • Op AI gebaseerde inzichten: Gebruikers hoeven niet handmatig honderden filters toe te passen om verborgen inzichten te vinden. Met de door AI aangedreven inzichten zien ze batch na batch statistisch significante veranderingen binnen belangrijke cijfers, zoals de perceptie van de categorie en het merkgebruik. De demografische en gedragssegmenten die het meest zijn verschoven, worden hierbij uitgelicht.
  • Services van experts: team van onderzoeksexperts helpt de trackers aan te passen naar de specifieke behoeften en binnen de branche bewezen methodologieën. Het team staat klaar voor alle gebruikers die hun programma’s wereldwijd willen opschalen of die data grondiger willen verkennen.
  • Consistente gegevens: maakt bij elke batch gebruik van dezelfde bronnen voor gegevenskwaliteit en demografische afstemming. Omdat respondenten uit vorige batches worden uitgesloten, weten gebruikers zeker dat hun resultaten nauwkeurig en representatief zijn.
  • Aangepaste dashboards: Gebruikers kunnen hun dashboards aanpassen met geavanceerde weergaven van gegevens die ze kunnen delen met hun teams en andere belanghebbenden om zo beter beslissingen te nemen binnen de organisatie als geheel. Op de dashboards kunnen gebruikers gegevens combineren uit meerdere markten, de weergaven op maat maken en de opmerkingen personaliseren. Dashboards kunnen worden gedeeld via een met een wachtwoord beveiligde link of worden geëxporteerd in indelingen die geschikt zijn voor presentaties.

De Brand Tracker en Industry Tracker zijn nu beschikbaar als nieuwe flexibele aanwinsten bij de oplossingen van voor marktonderzoek. Beide producten worden in het Engels aangeboden en bieden toegang tot een internationale pool van respondenten. Om een specifieke doelgroep te bereiken, kan er een beroep gedaan worden op onze vertaalservice voor enquêtes met een keuze uit meer dan 250 talen.

Inspirerend E-commerce plan? Templates SWOT-analyse en ConfrontatieMatrix

 

Het Handboek E-commerce bouwt op tot een plan op gebied van e-commerce en e-business. Daarbij is de SWOT-analyse wederom een handig middel net als de opzet van een ConfrontatieMatrix op basis van de SWOT. In hoofdstuk 1 (analyse),3 en hoofdstuk 16 (opzetten plan) worden plannen stap voor stap opgebouwd. 

Inspirerend plan

Een plan is doelgericht en uitvoerbaar, als:

  • Het toekomst beeld dat je beschrijft met jouw plan is gebaseerd op gedeelde waarden en idealen en goede analyses (kansen in beeld brengen).
  • De lezers/beslissers/het publiek vertrouwen heeft in je beweegredenen waarom jij het plan heft gemaakt.
  • Je gelooft zelf in het doel waarvoor je anderen wilt inspireren.
  • Een verbinding maken: benoem gedeelde of aanvullende kwaliteiten, behoeftes of wensen om de ander aan te haken.
  • Prikkel! Plaatjes, animaties, graphics en metaforen en prikkels brengen jouw visie tot leven.
  • Zorg voor draagvlaak en spreek over ‘wij’ en ‘ons’, het gevoel van eenheid en samen zorgen voor vertrouwen.

 

 

De analyse

 

 

SWOT-analyse maken? Volg de 3 stappen | Marketingscriptie.nl

40 Powerful SWOT Analysis Templates & Examples

 

SWOT Analysis Templates | Editable Templates for PowerPoint, Word Etc

De ConfrontatieMatrix

De confrontatiematrix is het hart van ieder strategisch plan. Hier komen de markt en onderneming samen.  De SWOT-analyse verzorgt de input voor de matrix, met een overzicht van sterktes en zwaktes binnen de organisatie en een overzicht van kansen en bedreigingen in de markt.

Premium SWOT Analyse Template


De uitkomst van de confrontatiematrix zijn vier verschillende strategieën namelijk:

  • Groeien

    De groeistrategie is gebaseerd op kansen en sterke punten. Dit zijn externe factoren waar de organisatie door haar sterke punten goed op kan inspelen.

  • Verdedigen

    De verdedigingsstrategie is gebaseerd op bedreigingen en sterke punten. Dit zijn externe factoren waartegen de organisatie zich kan verdedigen door haar sterke punten.

  • Verbeteren

    De verbeterstrategie is gebaseerd op kansen en zwakke punten. Dit zijn externe factoren waar de organisatie door haar zwakke punten zich op kan verbeteren.

  • Terugtrekken

    De terugtrek / veranderen strategie is gebaseerd op bedreigingen en zwakke punten. Dit zijn externe factoren waartegen de organisatie zich moet verdedigen maar door de zwakke punten nu niet in staat is dit te doen. Door te veranderen in de toekomst wel.

Confrontatiematrix

Hieronder enkele voorbeelden van ingevulde CM:

SWOT analysis template examples | Smart Insights

Confrontatiematrix maken? In 4 stappen | Marketingscriptie.nl

 

1302, #1302, swot, modellen, voorbeelden

 

1601

#1601

Hoofdstuk 16